De groei van het vliegverkeer gaat maar door, een prima ontwikkeling zou je zeggen. We vliegen voor weinig geld door Europa op stedentrips of naar ons vakantieadres en het is ook nog eens goed voor de werkgelegenheid. Maar in grote delen van Nederland realiseren steeds meer bewoners zich dat ook de overlast toeneemt ten koste van milieu, gezondheid, veiligheid en klimaat. Op 7 en 20 september 2017 buigt de Tweede Kamer zich over Schiphol en de regionale luchthavens. Vooruitlopend hierop zijn gemeenten in Het Groene Hart al een campagne gestart om te protesteren tegen de uitbreiding van Schiphol. Zij vrezen voor meer milieuvervuiling en geluidsoverlast in het Groene Hart. Zij pleiten ervoor dat ‘Economisch relevante vluchten’ voorrang verdienen. Ook bewoners uit andere gemeenten kunnen in deze campagne hun stem laten horen via de website ikstemvoorstilte.nl. Het resultaat zie je op de foto boven dit artikel.
Of vliegveld Lelystad de door Schiphol gewenste groei kan opvangen is twijfelachtig. Luchtvaartmaatschappijen staan niet te trappelen om vanaf Lelystad te vliegen en ook de capaciteit is een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met Schiphol. Tot 2023 zijn slechts 10.000 vluchtbewegingen mogelijk vanwege de beperkingen van de indeling van het luchtruim. Tot 2033 zou vliegveld Lelystad dan kunnen doorgroeien tot 25.000 vluchtbewegingen en 45.000 vluchtbewegingen tot 2043. Ter vergelijking Vliegveld Eindhoven verwacht dit jaar op 37.000 vluchten uit te komen.
Uitzending Zembla 4 oktber 2017
In Almere Hout hebben we altijd goed gelet op de ontwikkelingen in de luchtvaartsector. Dit heeft ertoe geleid dat in het verleden de Belangenvereniging Almere Hout via diverse procedures ervoor heeft kunnen zorgen dat de vliegroutes naar vliegveld Lelystad niet over onze wijk lopen. Maar sluipenderwijs is de overlast van overkomende vliegtuigen in onze wijk fors toegenomen door dalende vliegtuigen op Schiphol bij sterke westenwind of door gebruik van de Buitenveldertbaan bij baanonderhoud aan andere banen. De afgelopen 10 jaar is het aantal vliegpassages in de nabijheid van onze wijk met een factor drie toegenomen. Dit aantal vliegpassages is nog altijd de helft minder dan in Almere Stad. Bron.
Op donderdag 7 en woensdag 20 september vonden hoorzittingen plaats over Schiphol en regionale luchthavens van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer. Onderstaande links verwijzen naar de agenda en documentatie.
De Belangenvereniging Almere Hout zal dit onderwerp blijven volgen en waar nodig actie ondernemen.
Meer informatie
- Tweede Kamer Hoorzitting / rondetafelgesprek Selectiviteitsbeleid Schiphol en de rol van regionale luchthavens 7 september 2017
- Tweede Kamer Algemeen overleg Luchtvaart 20 september 2017 (verschoven van 13 september)
- Uitdagingen voor de groei van het luchtverkeer op Schiphol worden op zeer lezenswaardige wijze verwoord in de Position paper d.d. 28 augustus 2017 – bewonersdelegatie College van Advies ORS t.b.v. hoorzitting/rondetafelgesprek Selectiviteitsbeleid Schiphol en de rol van regionale luchthavens d.d. 7 september 2017